Woda jest niezbędnym składnikiem warunkującym prawidłowy przebieg procesów przemiany materii tzw. metabolizmu. Woda pomaga również oczyszczać nasz organizm, usuwając z niego substancje toksyczne...

Woda jest niezbędnym składnikiem warunkującym prawidłowy przebieg procesów przemiany materii tzw. metabolizmu. Woda pomaga również oczyszczać nasz organizm, usuwając z niego substancje toksyczne, co wpływa na lepsze samopoczucie oraz zdrowy i młody wygląd skóry. Dodatkowo reguluje procesy trawienia przyjmowanych pokarmów. Poprzez parowanie i wydalanie wraz z potem pozwala również regulować temperaturę ciała.

Średnio zawartość wody w organizmie dorosłego człowieka waha się między 60 – 70 %. Najwięcej , bo aż do 80 % wody znajduje się w organizmie noworodków, a następnie zmniejsza się u osób starszych nawet do 46 %. Największym procentowo, a zarazem najważniejszym składnikiem w ciele człowieka jest więc woda, co stawia ja tym samym na pierwszym miejscu w naszej diecie. Bez wody długość naszego życia to zaledwie kilka dni.

Dobowe zapotrzebowanie na wodę jest zależne, od wieku, płci, temperatury otoczenia oraz aktywności fizycznej. Osoby młode, aktywnie fizycznie i przebywające w wysokiej temperaturze mają wyższe zapotrzebowanie na płyny. Najistotniejszy w prawidłowym nawodnieniu jest bilans wodny, czyli różnica miedzy wodą przyjmowana wraz z pokarmami stałymi i napojami, a wydalaną z organizmu w procesach przemiany materii. Średnie dzienne zapotrzebowanie na wodę u dorosłego człowieka wynosi 2,5 l. Musimy jednak pamiętać, że na tę ilość przypada zarówno woda przyjęta wraz z pokarmami stałymi takimi jak: pieczywo, wędliny, owoce, warzywa, zupy, sosy, co średnio daje ok. 1 l oraz woda spożywana wraz z napojami ok. 1,5 litra. Jeśli wiec w umiarkowanych warunkach klimatycznych, przy małej aktywności fizycznej spożywamy dziennie od 1,5 do 2 litrów wody mineralnej to bilans wodny w naszym organizmie nie powinien ulec zakłóceniu.

Szeroki asortyment wód mineralnych i źródlanych na rynku sprawia, że stajemy przed trudnym wyborem produktu najbardziej odpowiadającego naszym potrzebom. Przed zakupem wody warto zwrócić uwagę na etykietę umieszczoną na butelce. Znajduje się na niej informacja o ogólnej zawartość rozpuszczalnych składników oznaczona w mg/l tzw. stopień mineralizacji wody. Jeżeli zawartość składników rozpuszczalnych jest mniejsza niż 500 mg/l to mamy do czynienia z wodą niskozmineralizowaną. Wody niskozmineralizowane nie nadają się do spożywania w dużych ilościach w celu gaszenia pragnienia w ciągu dnia. Zawartość składników mineralnych jest w nich zbyt mała, co może prowadzić do wypłukiwania z organizmu cennych minerałów. Wody o mineralizacji poniżej 500 mg/l doskonale sprawdzają się w żywieniu niemowląt oraz do codziennego sporządzania zup, sosów, gotowania kasz, makaronów oraz parzenia aromatycznej kawy i herbaty. Najlepiej w gaszeniu pragnienia sprawdzają się wody średniozmineralizowane o sumie składników rozpuszczalnych między 500, a 1500 mg/l. Jeżeli chcemy, aby spożywana przez nas woda miała pozytywny wpływ na zdrowie, powinniśmy z kolei wybierać wody wysokozmineraliozwane o stężeniu składników rozpuszczalnych powyżej 1500 mg/l. Wody wysokozmineraliozwane obfitują w wapń i magnez, wzmacniając tym samym nasz układ krwionośny i kości, poprawiają również stan włosów, skóry i paznokci.

Jeśli więc chcemy cieszyć się zdrowiem i młodym wyglądem powinniśmy pić wodę o odpowiednim stopniu mineralizacji przez cały rok oraz wprowadzać do codziennej diety owoce i warzywa, które są jej doskonałym źródłem. Warto jednak pamiętać, że spożywanie wody w zbyt dużych ilościach może mieć negatywne działanie związane z nadmiernym obciążeniem serca oraz nerek.

Karolina Malecka

Specjalista ds. żywienia człowieka